Права споживачів електричної енергії, а також механізм реалізації захисту цих прав регулюються Законами України «Про електроенергетику» від 16.10.97 № 575/97-ВР зі змінами та доповненнями (ст. 25 Закону), «Про захист прав споживачів» від 01.12.05 № 3161-IV (розділ ІІ Закону), Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 № 1357 (далі – Правила) та іншими нормативно-правовими документами. Згідно з Правилами споживач електричної енергії має право на: · підключення до електричної енергії у разі виконання Правил. При цьому енергопостачальник здійснює підключення квартири або іншого об’єкта споживача до електропостачання протягом 3-х днів у містах та 7-ми днів у сільській місцевості після укладання зі споживачем договору про користування електроенергією (п. 7 та 41 Правил); · отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами (п. 41 Правил); · внесення своїх пропозицій щодо заміни зазначеної у договорі про користування електроенергією величини електричної потужності (п. 4 Правил); · виклик представника енергопостачальника у разі порушення ним умов договору про користування електроенергією для складання та підписання акту-претензії споживача або, у разі неприбуття енергопостачальника, має право скласти акт-претензію у довільній формі для подальшого її надання енергопостачальнику і усунення виявлених недоліків (п. 49 та 50 Правил); · організацію проведення замірів параметрів якості електроенергії установою, яка має відповідні повноваження або дозволи на проведення таких робіт, у випадку відхилення показників якості послуг з енергозабезпечення, що надаються споживачу, та відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості послуг (п. 52 Правил); · якісне обслуговування енергопостачальником приладів обліку (далі – ПО) і електричних мереж (п. 41 Правил); · отримання інформації щодо якості електричної енергії, тарифів, порядку оплати, умов та режимів її споживання (п. 41 Правил); · перенесення енергопостачальником ПО за бажанням споживача, якщо це не суперечить вимогам Правил улаштування електроустановок. При цьому перенесення ПО виконується за рахунок споживача (абз. 4 п. 11 Правил); · звернення до енергопостачальника для проведення експертизи ПО у разі сумніву у правильній його роботі. При цьому енергопостачальник проводить експертизу ПО протягом 20 днів після оплати споживачем вартості робіт. У разі підтвердження експертизою неправильної роботи ПО енергопостачальник відшкодовує споживачу всі витрати, пов’язані з проведенням експертизи (п. 16 Правил); · відшкодування згідно з діючим законодавством збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав (п. 1 Правил); · вибір постачальника електричної енергії (п. 41 Правил).